Kleuterouderavonden en Kleuterinloop ochtenden

Afgelopen twee weken hebben we voor de eerste keer Kleuterouderavonden gehouden voor alle (nieuwe) kleuterouders. We komen samen in de klas van juf Marja.

Onderwerpen waren: ritme en activiteiten tijdens een schooldag;  over de ‘wij’stemming in de klas vanuit een positieve benadering (‘zo doen wij dat hier’), over naast de kinderen staan, over in-ademing en uit-ademing tijdens een schooldag, over de vaste activiteiten op de verschillende dagen van de schoolweek, over nabootsing en zintuigontwikkeling en het 4-ledig mensbeeld. 

In gesprek met elkaar zijn vragen van ouders over grenzen aangeven, over leerrijpheid, over de afstemming tussen thuis en school in de uitwisseling ook meegenomen.

pastedGraphic.png

Op dinsdagavond 6 februari houden we de laatste bijeenkomst. Dit houdt verband met de algemene ouderavond over leerrijpheid in de week van 12 februari. (donderdag 15 februari!)

De eerste kleuterouder inloopochtend op vrijdagochtend ging van start met het gezamenlijk bekijken van het toneelstuk van klas 1B over de ‘Bremer stadsmuzikanten’. Wat was het mooi om de voormalige kleuters nu te zien stralen als eerste klassers en te horen hoe helder en harmonieus ze het verhaal tot leven brachten. Dit vormde een mooie brug naar het voorbereidend werk in de kleuterbouw.

Hierna gingen we naar de IBruimte om met elkaar te praten over ritme en gewoontevorming, over verhalen vertellen, het gebruik van metaforen zodat de kleuter innerlijk kan aanhaken aan allerlei situaties die thuis of op school aan de orde zijn, waaronder vragen over doodgaan en nog veel meer….  

De inloopochtenden voor kleuterouders zijn nog op vrijdagochtend 9 en 16 februari van 09.00 -10.30 uur in de IBruimte op de 1e verdieping. 

Er is nog ruimte om mee te doen met een van beide initiatieven! Dus: kom gerust!

In beide groepen hebben we met elkaar gesproken over onderstaande ‘aanwijzingen’: 

Een vriendelijk woord van een kind

1. Verwen me niet. Ik weet best, dat ik niet alles hoef te hebben wat ik vraag, ik probeer je alleen maar uit.
2. Wees gerust flink tegen me. Dat vind ik wel fijn, dan weet ik waar ik aan toe ben.
3. Gebruik geen kracht. Daarvan leer ik alleen maar dat alles om macht draait. Ik reageer veel gewilliger als je me gewoon leidt.
4. Wees niet inconsequent. Dat brengt me in de war en daardoor zal ik nog meer proberen overal mijn zin in te krijgen.
5. Doe geen beloften die je niet na kunt komen. Daardoor zou ik mijn vertrouwen in je gaan verliezen.
6. Ga niet in op uitdagingen als ik iets zeg of doe om je van streek te maken. Anders zal ik nog meer van dit soort overwinningen proberen te halen.
7. Geef me niet het gevoel dat ik kleiner ben dan ik ben. Ik zal dat misschien goed proberen te maken door me stoer te gedragen.
8. Besteed niet zoveel aandacht aan mijn slechte ‘gewoonten’. Dat moedigt mij alleen maar aan ermee door te gaan.
9. Probeer mijn gedrag niet op het hoogtepunt van een conflict te bespreken. Om de een of andere reden werken mijn oren dan niet zo goed en is mijn bereidwilligheid nog minder.
Ik vind het best als je de vereiste maatregel treft, maar laten we het praten erover uitstellen.
10. Geef me niet het gevoel dat mijn fouten zonden zijn. Ik moet leren fouten te maken zonder een sul te zijn.
11. Zeur niet! Als je dat wel doet, moet ik mezelf in bescherming nemen, door te doen alsof ik doof ben.
12. Vergeet niet dat ik graag iets probeer, daar leer ik van, leg je daar maar bij neer.
13. Bescherm me niet tegen de gevolgen. Ik moet toch van mijn ervaringen leren?
14. Let niet zo erg op mijn kwaaltjes. Als je dat wel doet, ga ik ze misschien wel leuk vinden, want ik krijg er veel aandacht voor.
15. Doe niet alsof je zelf volmaakt bent of onfeilbaar, want dat geeft mij het gevoel dat ik zoiets nooit zou kunnen bereiken.
16. Maak je maar geen zorgen over het kleine beetje tijd die we samen doorbrengen. Waar het om gaat is, hoe wie die tijd doorbrengen.
17. Laat mijn angsten geen bezorgdheid bij je wekken. Dan word ik nog banger. Laat me liever zien hoe moedig ik kan zijn.
18. Vergeet niet dat ik niet goed kan gedijen zonder een heleboel begrip, en onthoud: ik leer meer van een goed voorbeeld, dan van iemand die steeds kritiek op mij heeft.

pastedGraphic_1.png

Marja Gommers, teamleider kleuterbouw en Helga van Muijen, intern begeleider kleuterbouw